قالب های بلاگ اسکای

زیر نظر تیم سایبری تومور

قالب های بلاگ اسکای

زیر نظر تیم سایبری تومور

ظهور نزدیک است

بخشی از کتاب :

در تابستان سال 1377 تصمیم گرفتیم برای آگاه نمودن مردم نسبت به وظیفه خویش در مورد امام زمان علیه السلام و زنده نگاه داشتن نام آن حضرت، خدمت علماء وبزرگان وشخصیّتهای برجسته جهان تشیّع نامه ای فرستاده وسؤالاتی را در مورد حضرت بقیّة الله الاعظم ارواحنا فداه مطرح نموده وپاسخ آن بزرگواران را در قالب کتابی در اختیار علاقمندان وشیعیان حضرتش قرار دهیم وبا این کار، گامی هر چند کوچک در شناخت وشناساندن حضرت وتبلیغ آن وجود همام برداریم وره توشه ای برای آخرت خود کسب نمائیم.

برای دانلود به ادامه مطلب بروید
 


توضیح اینکه این کتاب مفید و کم حجم به صورت برنامه اجرا میشود :
 زبان: فارسی نویسنده: واحد تحقیقاتی گل نرگس
 نوع فایل: exe
 تعداد صفحات: - ناشر: واحد تحقیقاتی گل نرگس
 حجم کتاب: 494 کیلوبایت



بخش پنجم: با توجّه به ظلم وستم وفساد وتباهی که هر روز در جهان بیشتر وبیشتر می شود وهمینطور با توجّه به رُشد فکری جهانیان نسبت به اسلام واقعی وبا به وقوع پیوستن اکثر علامات غیرحتمیّه که در مورد ظهور امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف آمده است، آیا احتمال ظهور ایشان در عصر کنونی می رود یا خیر؟
(لطفاً اگر جریانی در این رابطه می دانید، برایمان ذکر بفرمایید).


آیة الله صافی گلپایگانی:

اُمید است که خداوند فرج آن بزرگوار را نزدیک کند:

اُمید است که خداوند فرج آن بزرگوار را نزدیک کند. انشاء الله.

(عجَّل الله تعالى فرجه وسهَّل فرجه وجعلنا من أنصاره وأعوانه والسّلام علیکم ورحمة الله).

آیة الله خزعلی:

احتمال، قوی وروشن است ولی تعیین، میسّر نیست:

احتمال، قوی وروشن است ولی تعیین، میسّر نیست چون نصاب فساد را نمی دانیم ولی دلها باید گرم تقرّب ظهور باشد.

آیة الله نوری همدانی:

همانطور که در این زمان محتمل است در زمانهای آینده نیز محتمل است:

احتمال ظهور آن حضرت همانطور که در این زمان محتمل است در زمانهای آینده نیز محتمل است. برای اطّلاع بیشتر به کتاب (دادگستر جهان) از آقای ابراهیم امینی مراجعه فرمائید.

آیة الله سیّد محمّد شیرازی:

غیر از خدا کسی نمی تواند تعیین کند:

وقت ظهور را غیر از خدا کسی نمی تواند تعیین کند.

آیة الله سیّد صادق روحانی:

احتمال ظهور آن حضرت همیشه هست:

گاهی شتابزدگی سبب می شود که انسان اخبار رسیده از پیشوایان را طبق خواسته ها وهوسهای خود تأویل وتوجیه نماید. البتّه احتمال ظهور آن حضرت همیشه هست وانسان مؤمن موظّف است تکالیف دوران غیبت را انجام دهد وخود را برای ظهور آن حضرت آماده سازد.

آیة الله علوی گرگانی:

ما موظّفیم در هر عصر وزمان منتظر ظهور حضرت باشیم:

البتّه مستحضرید که بر حسب دستورات ائمّه که برخواسته ونشأت یافته از منبع وحی است ما موظّفیم در هر عصر وزمان منتظر ظهور حضرت باشیم واحتمال واُمید فرج را داشته باشیم زیرا این اُمید وانتظار است که دلها را شاد، واعمال ما را جهت، وجامعه را حیات می بخشد.

آیة الله سیّد محسن خرّازی:

احتمال ظهور آن حضرت در همه اوقات وجود دارد:

احتمال ظهور آن حضرت در همه اوقات وجود دارد بخصوص آنکه در روایات آمده حضرت صادق علیه السلام فرمود: (ویصلح الله عزَّ وجلَّ أمره فی لیلة) خدا امر فرج آن حضرت را در یک شب اصلاح می نماید.

حضرت امام کاظم علیه السلام فرمود: وقتی صاحب شما از کشور ودیار ظالمین وستمکاران غیبت کرد انتظار فرج داشته باشید.

مسئله انتظار حقیقی، خود گویای آن است که احتمال ظهور آن حضرت در همه اوقات می رود.

فرزندان وبرادران مشتاق لقاء حضرت مهدی ارواحنا فداه!

توفیق شما عزیزان را در مسیر رضایت وخشنودی حضرت حقّ وامام عصر علیه السلام مسئلت دارم.

آیة الله مکارم شیرازی:

امروزه بسیاری از علائم ظهور دیده می شود وانتظار بقیّه نیز می رود:

هیچ انقلابی در جامعه انسانی بدون نشانه های قبلی صورت نمی گیرد. در احادیث اسلامی نیز اشاره به یک سلسله علامتها ونشانه ها برای نزدیک شدن آن رستاخیز عظیم آمده است که می توان آنها را بر دو گونه تقسیم کرد:

دسته اوّل، نشانه هایی که کم وبیش در هر انقلابی - به تناسب ابعاد آن - قابل پیش بینی است. دسته دوّم، جزئیّاتی است که از طریق اطّلاعات ومعلومات عادّی نمی توان به آنها پی برد وبیشتر شکل یک پیشگوئی اعجاز آمیز را دارد.

نشانه ای که با مشاهده آن می توان نزدیک شدن هر انقلابی - از جمله این انقلاب بزرگ را - پیش بینی کرد گسترش ظلم وجور وفساد وتجاوز به حقوق دیگران وانواع مفاسد اجتماعی وانحرافات اخلاقی است که خود عامل توسعه فساد در جامعه است.

طبیعی است فشار که از حدّ گذشت، انفجار رُخ می دهد. زیرا انفجارهای اجتماعی همانند انفجارهای میکانیکی به دنبال فشارهای شدید وزاید از حد است.

گسترش دامنه های ظلم وفساد، بوسیله ضحّاکان هر زمان، بذرهای انقلاب را آبیاری می کند، وکاوه های آهنگر را در کنار کوره های آتش پرورش می دهد. کم کم بحران اوج می گیرد ولحظه انقلاب نزدیک می گردد.

در مورد نزدیک شدن انقلاب بزرگ جهانی وظهور مصلح بزرگ مهدی نیز مسأله همین گونه است. منتها هیچ لزومی ندارد که مانند افرادی منفی باف به فکر توسعه فساد وظلم بیشتر بیفتیم بلکه با توجّه به وجود مفاسد در مقیاس وسیع وبه حدّ کافی باید در ساختن خود ودیگران ویک گروه نیرومند شایسته وشجاع وآگاه که پرچم دار انقلاب باشد کوشش کنیم.

به هر حال این موضوع در بسیاری از روایات اسلامی تحت عنوان (کما ملئت ظلماً وجوراً) (همانگونه که جهان از ظلم وجور پر شده باشد) آمده است.

عین این تعبیر در بسیاری از احادیث که در منابع شیعه واهل سنّت آمده دیده می شود واز مجموع آنها استفاده می شود که از روشنترین نشانه های این انقلاب همین موضوع است.

در روایات اسلامی چنان انگشت روی جزئیّات این علائم ومفاسد گذارده شده که گوئی این پیشگوئیها مربوط به 14 یا 13 قرن پیش نیست بلکه مربوط به همین قرن است ویا چند سال قبل صورت گرفته؛ وامروز که بسیاری از آنها را با چشم خود می بینیم قبول می کنیم که راستی معجزه آساست! از جمله در روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره به دهها نوع از این مفاسد که قسمتی از آن جنبه اجتماعی وسیاسی وقسمتی جنبه اخلاقی دارد، شده است که مطالعه آن انسان را عمیقاً در فکر فرو می برد واگر خوب دقّت کنیم می بینیم بسیاری از این مفاسد بزرگ در مجتمعات کنونی جنبه عینی به خود گرفته است وانتظار بقیّه نیز می رود.

آیة الله گرامی:

گر چه از بعضی از بزرگان روحانی نقل شده که بزودی ظهور می شود ولی بسیاری از علائم هنوز ظاهر نشده است:

گر چه از بعضی از بزرگان روحانی نقل شده که به زودی ظهور می شود ولی بسیاری از این علائم هنوز ظاهر نشده است. این دیگر از قطعیّات روایات وبا سند محکم است که دنیا پر از ظلم وجور می شود یعنی هیچ جا امنیّت نیست نه اینکه امنیّت کامل نیست بلکه اصلاً امنیّت نیست. انسان نمی تواند به نزدیکان خودش اعتماد کند.

یا روایت دیگری که مردها می دانند که زنهایشان به دنبال فحشاء می روند ولی نه تنها جلوگیری نمی کنند بلکه آنها را تشویق می کنند واز پول آنها برای زندگیشان استفاده می کنند! این مسئله هم هنوز پیش نیامده وعمومی نشده است.

یا در یک روایت آمده است که غیبت امام زمان علیه السلام آنقدر طول می کشد که مردم در شکّ می افتند ومی گویند: اگر بود آمده بود!

خُب منظور از این مردم، کفّار یا سنّی ها که نیستند چون آنها اصل را قبول ندارند بلکه منظور روایت، شیعیان هستند در حالی که هنوز شیعه آنطور نشده است که بگوید: امام زمان دروغ است. حالا افرادی هستند که آنها نادرند.

دفتر تبلیغات اسلامی:

در این که ما در عصر قرب ظهور بسر می بریم تردیدی نیست:

با توجّه به ظلم وفسادی که جهان با آن روبرو است باید بگویم که همین تباهی ها وجدال، بشر را بیدار کرده وضرورت حاکمیّت عدالت را بیشتر ساخته است.

کثرت طرفداران صلح وعدالت وتنفّر از جنگ وخونریزی وتشکیل مجامع نظارت به حقوق بشر وخلع سلاح عمومی، این مسائل نشان می دهد که بشریّت بسوی آزادی وعدالت وپذیرش حکومت واحد جهانی حرکت می کند.

امروز دنیا از سیاستهای مزدورانه ووعده های دروغین خسته شده وبه دنبال یک انسان کامل می رود. امروز بشر معتقد است این مرزهای ویرانگر باید از میان برود وانسان هم چون یک خانواده با نظام واحدی اداره شود. بنابراین مظالم ومفاسد، زمینه رشد وشکوفایی ذهن بشر را برای یک انقلاب جهانی آماده می سازد.

در این که ما در عصر قرب ظهور بسر می بریم تردیدی نیست، امّا هر گونه حدس وتخمین برای تعیین وقت ظهور آن حضرت از نظر روایات مردود است.

آیة الله سیّد حسن ابطحی خراسانی:

هیچ کس جز خدا از زمان ظهور اطّلاع ندارد:

بدون تردید هیچ کس جز خدا از زمان ظهور اطّلاع ندارد ولی می توان از علائم ونشانه هائی که در کتب وروایات وملاحم ذکر شده وهمچنین از فلسفه ظهور، حدودش را احتمال داد.

ضرر تعیین وقت کردن در مورد ظهور وداستانی بسیار جالب در این مورد

از من سؤال شده است که: با توجّه به اینکه نباید برای ظهور وقتی تعیین کرد، چگونه جمعی با علم حروف ویا از جمع بین روایات، وقت ظهور را تعیین کرده اند؟!

من در عین آنکه احتمال می دهم آنهایی که وقت ظهور را از این طریق تعیین کرده اند منظورشان وقت دقیق آن نباشد بلکه حدود آن را گفته اند ولی در عین حال این تلاشها را کاملاً محکوم می کنم واعمال آنها را خلاف شرع وخلاف خواسته خاندان عصمت علیه السلام می دانم. زیرا چیزی که در دهها حدیث وروایت از آن نهی شده چگونه ممکن است به عدّه ای اجازه آن داده شده باشد؟

علاوه این عمل با توجّه به بی فایده بودنش، ضررهائی هم دارد که مِنجمله اینست: وقتی زمان ظهور تعیین شد وجمعی یا روی نادانی ویا روی علاقه شدید به آن حضرت به آن وعده، دل بستند وعملی نشد، اعتقادشان به اصل موضوع سُست می شود وخدای نکرده شاید هم منکر سایر پیشگوئی های ائمّه معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین) گردند.

فراموش نمی کنم حدود بیست سال قبل یکی از بازاری های تهران گرایشی به مذهب بهائیّت پیدا کرده ومن با او حرف می زدم ومی خواستم علّت این انقلاب فکری را در او پیدا کنم. او برایم قضیّه ای نقل کرد وآن این بود که گفت:

(چند سال قبل من مرید یکی از اولیاء خدا شده بودم وجدّاً معتقد بودم وهستم که کسی در معنویّات به پایه او نرسیده است. روزی به من گفت: در ده روز آخر جمادی الثّانی امسال، امام زمان علیه السلام ظاهر می شود. ومن حالا خصوصیّات مطالب او را فراموش کرده ام. اجمالاً او هم از راه علم حروف وهم از جمع بین روایات وهم می گفت برای خودم مکاشفه ای دست داده یا خوابی دیده ام وقطعی است که در بین این ده روز آن حضرت ظاهر می شود وما هم باور کردیم.

دست از کار وکسب کشیدیم وحتى جمعی هم از مریدان ایشان مثل من نیز دست از کار کشیدند وخود را آماده برای ظهور کردند ولی آن ده روز گذشت وخبری نشد ومن مدّتی در طوفان فکری فوق العاده ای قرار گرفتم ودر همه چیز شکّ می کردم.

آخر الامر با خود گفتم نکند بقیّه مسائل هم از همین قبیل باشد، وکم کم اعتقاداتم متزلزل شد وبه مذهب بهائیّت که مذهب بی بند وباری است روی آوردم).

من که تا حدّی ریشه انحراف فکری او را پیدا کرده بودم کوشیدم تا آن مرد را نزد آن مرید، بی اعتبار کنم وکردم. وسپس روایات اینکه کسی از زمان ظهور آن حضرت نمی تواند اطّلاع دقیقی داشته باشد واگر کسی برای ظهور وقت تعیین کند کذّاب ودروغگو است برایش خواندم وخلاصه با بحثهای مفصّل به او فهماندم که عمل آن شخص که وقت تعیین کرده ناصحیح بوده والّا در پیشگوئی های پیشوایان اسلام هیچ نقصی وجود ندارد.

ظهور هم به مانند غیبت دو قسمت صغرى وکبرى دارد وظهور صغرى از سال 1340 قمری شروع شده است و9 دلیل محکم در این مورد وجود دارد.

همچنین از من می پرسند که آیا از روایات می توان استفاده کرد که ظهور صُغرائی وجود داشته باشد؟

در پاسخ می گوئیم: (آری! زیرا لازمه تشبیه وجود مقدّس حضرت بقیّة الله (ارواحنا فداه) به خورشید که در روایات متعدّده ای آمده است این است که چنانکه خورشید بعد از غروب تا یکی دو ساعت نورش باقی می ماند ویک دفعه جهان را تاریک نمی کند ونمی گذارد فسادهایی که ناشی از یک مرتبه تاریک شدن است ایجاد شود ودر موقع طلوع هم یک دفعه روشن نمی شود بلکه با یکی دو ساعت طول کشیدن، کم کم نورش ظاهر می شود ونمی گذارد ضررهایی که ناشی از روشن شدن یکدفعه است بوجود آید.

همچنین حضرت بقیّة الله (روحی وارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه) هم وقتی می خواهد از میان مردم غائب شود باید غیبت صغرى داشته باشد که داشته وباید ظهور صغرى نیز داشته باشد که مدّعای ما است. حالا اگر شما دوست ندارید این کلمه را بگوئید (یعنی نام ظهور صغرى را روی روشنائی قبل از ظهور ویا تجلیّات آن حضرت بگذارید) مانعی ندارد اسم دیگری را انتخاب کنید. ما سر اسم دعوائی نداریم. ولی به نظر ما بهترین نامی که گویای مقصود باشد همین است.

به هر حال همانگونه که خدای تعالى برای آماده شدن مردم ومقدّمه غیبت کبرى، غیبت صُغرائی قرار داده است همچنین محال است که برای آماده شدن مردم ومقدّمه ظهور کبرى، ظهور صُغرائی (یا هر چه شما می خواهید اسمش را بگذارید) قرار نداده باشد. ولی بدون تردید در کیفیّت غیبت صغرى با ظهور صغرى مختصر فرقی بخاطر تفاوت مصالحی که در کار هست وجود دارد، یعنی در آنجا حضرت بقیّة الله ارواحنا فداه بوسیله چهار نایب خاصّش نورفشانی می کرده وبه مردم فیض می داده ولی در اینجا به وسایلی که ذیلاً ذکر می شود نور خود را ظاهر فرموده واُفُق را روشن کرده است:

اوّل: از سال 1340 قمری (تعیین شروع ظهور صغرى یا هر چه شما می خواهید اسمش را بگذارید بوسیله مرحوم استاد اخلاقمان آقای حاج ملا آقا جان رحمة الله علیه است) استعدادها زیاد شد وصنایع به نتیجه رسیده واکتشافات حیرت انگیز بوسیله بشر ظاهر گردیده است. یعنی در آن سالها برای مسافرتها از اُلاغ استفاده می شده ولی حالا از ماشین وقطار وهواپیماهای سریع السّیر استفاده می شود. آن روز انسان نه تلفن ونه رادیو ونه تلویزیون ونه رادار داشت ولی امروز همه این وسائل رادارد.

آن روز انسان نه نفت (به این صورت) ونه چیزهایی که از نفت ساخته شده است داشت ونه دسترسی به دهها وبلکه صدها معادن دیگر از این قبیل، پیدا کرده بود ولی امروزه به همه اینها موفّق شده است.

وخلاصه آنچنان فکر واستعداد وفرهنگ بشر در این مدّت کوتاه بالا رفته که تمام عمر نسل بشر هر قدر که بوده از نظر پیشرفت فرهنگ واختراعات واکتشافات یک طرف واین سالهایی که اخیراً بر بشر گذشته است طرف دیگر قرارمی گیرد.

حالا خواهید گفت که این موضوع چه ارتباطی با ظهور دارد؟!

باید عرض کنم که قطعاً ویقیناً مردمی که می خواهند دست بیعت با امام زمان علیه السلام که دانا به جمیع اسرار وحقایق عالم است بدهند باید از استعداد وفکر وفرهنگ فوق العاده ای برخوردار باشند تا بتوانند مطالبی را که آن حضرت می فرمایند بفهمند واعمالی را که دستور می دهد درک کنند وعمل نمایند. ولذا می گوئیم یک شفق از مقدّمات ظهور به این وسیله از اُفُق طالع شده ومردم دنیا برای پذیرفتن دستورات وخواسته های حضرت بقیّة الله (روحی وارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه) آماده کرده است.

دوّم: باید معجزات هر یک از انبیاء وائمّه اطهار علیهم السلام را مطابق علوم وهنرِ هنرمندان اهل آن عصر باشد. زیرا مردم هر زمان چشمشان به دانشمندان وهنرمندان وقدرتمندان آن زمان است. وبه اصطلاح علمی (النّاس على دین ملوکهم) یعنی مردم در راه وروش کسانی قرار می گیرند که آنها افکار مردم را بوسیله کارهای شگفت وعلومشان به خود جلب کرده ومحبوبیّتی کسب کرده اند ویا قدرتشان، مردم را اجباراً به آنها متوجّه کرده است.

بنابراین خدای تعالى، ابتدا انبیائش را به سراغ همین دسته از مردم می فرستاد که اگر آنها لجاجت نمی کردند وایمان می آوردند بقیّه مردم از آنها تبعیّت می کردند واگر ایمان نمی آوردند وسر سختی نشان می دادند تکلیف آنها را یکسره می کردند ونمی گذاشتند آنها سدّ راه مردم مستضعف گردند، لذا می بینیم که حضرت موسى علیه السلام ابتدا به سراغ فرعون وساحران می رود وفرعون را از بین می برد وبا معجزه ای ومعارضه ای ساحران را خاضع می کند وآنها را به خدای خود مؤمن می نماید.

یا آنکه حضرت عیسى علیه السلام، اطبّاء حاذق زمان خود را با نشان دادن معجزه هایی از قبیل مرده زنده کردن وکور شفا دادن به دینش دعوت می کند. چون آنها می بینند که این اعمال مافوق قدرت طبیعت است وقطعاً فعل خدائی است که همه چیز در تحت نفوذ وقدرت اوست به او ایمان می آوردند ویا رسول گرامی اسلام وقتی می خواهد مردم آن زمان که در ادبیّات، ومردم آخر الزّمان که در جنبه های علمی وفرهنگی پیشرفته هستند با معجزه ای آنها را خاضع کند قرآن می آورد تا آن دسته از مردم آن زمان وزمانهای بعد که بوسیله ادبیّات وشعرشان ویا بوسیله علوم وافکارشان جلب توجّه مردم را کرده اند متوجّه قرآن گردند که طبعاً پشت سر آنها سایر مردم هم پیروی خواهند کرد.

این مقدّمه کوتاه ولی پُرمغز وحقیقی را از این جهت در اینجا آوردیم که بگوئیم تا وقتی هواپیماها وسفینه های فضانورد ورادارها ورادیو وتلویزیون نبود مردم نمی دانستند به چه مناسبت معجزه حضرت بقیه الله (روحی وارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه) سوار شدن اصحابش بر سحاب وابرها وصیحه آسمانی می باشد که در روایات ذکر شده است. ولی از وقتی این صنایع به بازار آمد مردم زیرک ومؤمن ومنتظر حضرت بقیّة الله علیه السلام علاوه بر آنکه مناسبت این معجزات را با هنرهای زمان خود درک کردند ودانستند که وقتی مخترعین ومکتشفین، این معجزات را مشاهده کردند ومتوجّه به غیرطبیعی بودن آنها شدند ایمان می آوردند متوجّه به نشانه دیگر وروشنائی بیشتر به اصطلاح ما ظهور صغرى گردیدند ودانستند که ظهور باهر النّور حضرت بقیّة الله علیه السلام نزدیک شده که اینگونه اختراعات وصنایع به بازار آمده است.

سوّم: نمی دانم هیچ فکر کرده اید که چرا مردم شیعه، قبلاً کمتر به یاد حضرت ولیّ عصر ارواحنا فداه نسبت به مردم این زمان بوده اند یا خیر؟!

اگر فکرش را نکرده اید من برای شما توضیح می دهم: ابتدا از شما می پرسم چرا مردم شیعه هفتاد سال قبل تا اوّل غیبت کبرى حتى یک مسجد را بنام حضرت ولیّ عصر علیه السلام نگذاشته بودند ولی مردم زمان ما اکثر مساجدشان را به نام آن حضرت گذاشته اند؟!

آنها یک خیابان، یک میدان، یک مؤسّسه، یک مدرسه، یک انجمن خیریّه را به نام آن حضرت نگذاشته بودند ولی اینها اکثر همان مکانها را به نام آن حضرت ثبت داده اند!!

شما شاید باور نکنید که در زمان خود ما حتى یک جلسه دعای ندبه در تمام ایران وجود نداشت وبلکه عموم مردم نمی دانستند که دعای ندبه چیست! ولی الآن کمتر شیعه ای پیدا می شود که روز جمعه به یاد مولا وآقایش، خود را به جلسه ویا گوشه ای نرساند ودعای ندبه را نخواند. کمتر خانه ومغازه ای است که نام مقدّس آن حضرت، زینت بخش در ودیوارش نباشد.

آیا پخش نام آن حضرت به این صورت وتوجّه مردم به آن وجود مقدّس دلیل بر طلوع فجر صادق ویا روشن شدن اُفُق ویا ظهور صغرى ویا هر چه شما می خواهید نامش را بگذارید نمی باشد؟!

چهارم: شما می دانید که صدی هشتاد مردم، شصت سال قبل حتى سواد خواندن ونوشتن را نداشتند وحالا قطعاً شنیده اید وهم می دانید که نود درصد مردم دنیا سواد خواندن ونوشتن را دارند ولااقل می توانند کتاب بخوانند.

آیا این خود زمینه خوبی برای قبولی آن همه علومی که کمپانی علم می آورد یعنی کسی که هر چه از علوم انبیاء واولیاء برای مردم آورده اند در مقابل آنچه او می آورده ده درصد است (چنانکه از روایات استفاده می شود) نمی باشد؟!

آیا این هم روشنایی دیگری از طلوع شمسِ حقیقت نیست که از اُفُق ظاهر شده است؟!

پنجم: در زمان خودمان، مردم شیعه بقدری بی توجّه به دادن سهم امام علیه السلام بودند که اکثراً مراجع تقلید برای شهریه تعداد محدودی از طلّاب، زیر بارِ قرض می رفتند وهمیشه بدهکار بودند. ولی امروزه با همه گرفتاریهایی که استعمار برای شیعه بوجود آورده، با همه فقری که شیعه را تهدید می کند بقدری سهم امام، زیاد داده می شود که علاوه بر شهریه کاملی که به طلّاب می دهند بناهای عظیمی هم از این بودجه ساخته وکارهای خیر زیادی هم کرده اند.

آیا باز هم می توانیم بگوییم که این موضوع روشنایی دیگری از جلوات وتشعشعّات خورشید ولایت وامامت حضرت بقیّة الله ارواحنا فداه نمی باشد؟!

ششم: در زمانهای سابق با همه اهتمامی که علماء به نوشتن کتب اصول اعتقادات داشتند وبسیار به فکر موضوعی که بتوانند بوسیله آن وجود مقدّس امام عصر علیه السلام را اثبات کنند بودند وبقول بعضی از آن دانشمندان بهترین دلیل بر اثبات وجود مقدّس حضرت بقیّة الله ارواحنا فداه ملاقات با آن حضرت بود. در عین حال مثل مرحوم حاجی نوری با همه کنجکاوی وتحقیقی که از حالات متشرّفین داشته اند تنها توانسته اند صد قضیّه در کتاب (نجم الثّاقب) از گذشته نقل کنند وحتى نفرموده که این قضایا مُشتی از خروار است.

ولی در زمان ما علاوه بر آنکه صدها قصّه وهزارها تشرّف قابل نقل وجود دارد می توان با استقراء کامل ودقیق مدّعی شد که کمتر فردی از افراد شیعه یافت می شود که یا خودش ویا کسی که مورد وثوقش باشد ویا لااقل کسانی که مورد وثوقند از دیگران نقل نکرده باشند که افرادی به خدمت حضرت بقیّة الله علیه السلام رسیده اند وبا آن حضرت ارتباط برقرار کرده اند. آیا این ارتباطات واین ملاقاتها دلیل بر طلوع صبح صادق ودوران ظهور صغرى نمی باشد؟!

هفتم: گر چه همیشه یکی از مسائل مورد اتّفاق همه مسلمانها یعنی سنّی وشیعه اعتقاد به وجود مقدّس حضرت بقیّة الله ارواحنا فداه بوده ولی هیچ زمانی مثل زمان ما نبوده است که اهل سنّت آن هم در رابطه عالم اسلامی که در سال یک روز در مکّه تشکیل می شود وتمام علماء ممالک اسلامی در آن شرکت می کنند اینگونه اقرار به وجود مقدّس حضرت صاحب الامر (روحی فداه) کنند یعنی عیناً مانند آنچه شیعه معتقد است اعتراف نمایند.

ویا در مسجد النّبی صلى الله علیه وآله ومسجد الحرام اسم مقدّس حضرت حجّة بن الحسن علیه السلام نصب شود وآن مساجد با عظمت را متبرّک کند.

واز همه بالاتر جریانی است که در سال 1359 که به عمره مفرده مشرّف بودم اتّفاق افتاد وآن این بود که آخر شبی در مسجد الحرام نشسته بودم جوان سیاه پوستی را دیدم که به من خیره شده وبا محبّت فوق العاده ای به من نگاه می کند. بالأخره نتوانست خود را کنترل کند نزد من آمد وبه زبان عربی پرسید: (شما ایرانی هستید؟).

گفتم: (بلی).

گفت: (من شماها را خیلی دوست دارم).

گفتم: (برای چه؟).

گفت: (زیرا شما معتقد به حضرت مهدی علیه السلام هستید).

گفتم: (مگر تو هم به حضرت مهدی علیه السلام معتقدی؟).

گفت: (من که به آن حضرت معتقدم بماند، همه مردم سودان معتقد به آن حضرت اند واکثر جوانان سودان عضو جمعیّت انصار المهدی هستند وبا حکومت فعلی سودان مخالفند ومنتظر مقدم مبارک حضرت مهدی علیه السلام می باشند).

پس از برخورد با این جوان وبیان مطالب دیگری که شاید مقتضی نباشد نقل شود، من این موضوع را تعقیب کردم ودیدم راست می گوید. این جمعیّت، نفوذ ومحبوبیّت فوق العاده ای در سودان دارند ورهبر محترمشان هم محبوبیّت عجیبی در بین مردم سودان کسب کرده وشاید بیشتر از یک ثلث مردم سودان عضو این جمعیّت می باشند.

حالا من به اینکه عقائد آنها راجع به مذهب شیعه وسنّی چیست کاری ندارم ولی از شما سؤال می کنم آیا این گرایش، این توجّه، این جمعیّتها آن هم در ممالک اهل سنّت دلیل بر طلوع فجر صادق ویا ظهور صغرى ویا هر چه شما می خواهید اسمش را بگذارید نمی باشد؟!

هشتم: آیا شما می دانید که چرا سران ممالک جهان دورهم جمع شدند وسازمان بین المللی را تشکیل دادند؟

آیا شما می دانید که این سازمان در چه زمانی تشکیل شده است؟

اگر نمی دانید به تاریخ مفصّل جنگهای جهانی اوّل ودوّم مراجعه کنید. مطلب را مفصّلاً متوجّه می شوید! ولی برداشتی که منظور من است این است که وقتی دولتها دیدند در جنگ جهانی اوّل ودوّم، میلیونها افراد بشر، بیچاره وبدبخت شده اند وبه همین مقدار، کشته ومعلول گردیده اند به فکر چاره جویی افتادند. آخرین نظرشان این شد که باید نمایندگان ممالک جهان با کمال مسالمت وصفا، دور یکدیگر بنشینند وهر زمان، جنگ ونزاعی بین ممالک جهان در گرفت آنها را اصلاح کنند.

آیا این فکر ویا تشکّل این سازمان، نشانگر احساس ونیاز جامعه به یک حکومت واحد جهانی وبرقراری عدل وداد در سراسر عالم نیست؟!

وآیا این احساس ونیاز که در مردم دنیا بوجود آمده معنی حقیقی اینکه می گویید: (یا صاحب الزّمان جهان در انتظار توست) نمی باشد؟!

آیا خود این فکر وعمل، طلوع نور خورشید ولایت در قلوب مردم جهان ویا ظهورصغرى نمی باشد؟!

قطعاً جواب مثبت است.

نهم: وبالأخره چون وقتی خورشید می خواهد طلوع کند ابتداء تنها اُفُق را روشن می کند وسپس آن روشنائی، زیاد وزیادتر می شود تا آنکه نزدیک طلوع خورشید، سطح کره زمین را پُر می کند واز محدوده اُفُق تجاوز می نماید وسپس خورشید طالع می شود. خوشبختانه این اواخر مسئله ظهور صغرى هم همینطور شده است زیرا ما پس از انقلاب ایران، ناظر همین معنی یعنی گسترش نور وجود مقدّس حضرت بقیّة الله علیه السلام در سراسر گیتی بوده ایم.

انقلاب ایران باعث گسترش نام امام زمان علیه السلام در سراسر جهان شده است.

تمام دلائلی را که ما در بالا از ظهور آثار وتجلیّات وجود مقدّس حضرت صاحب الامر علیه السلام نقل کردیم مربوط به محدوده اُفُق شیعه ویا نهایت اُفُق ممالک اسلامی بود واگر هم مثل جریان سازمان ملل، مربوط به تمام عالم می شد، بصراحت ووضوح نبود.

امّا من تردید ندارم که انقلاب ایران سبب شده که نام مقدّس حضرت ولیّ عصر (ارواحنا فداه)، به تمام دنیا برسد وخدای تعالى به این وسیله نام آن حضرت را بر سرتاسر گیتی گسترش دهد، زیرا قبل از انقلاب بسیاری از ممالک جهان بودند که اوّلاً اطّلاعی از مملکتی به نام ایران نداشتند وبر فرض که بگوئیم می دانستند مملکتی به این نام در عالم هست، اطّلاعی از مذهب رسمی آن نداشتند واگر جمعی می دانستند که مذهب مردم ایران تشیّع است باز عدّه ای از آنها خصوصیّات اعتقادات آنها را بخصوص راجع به حضرت ولیّ عصر علیه السلام نمی دانستند.

من در این زمینه جریانات جالبی دارم که یک یک از فرازها ومطالب فوق را ثابت می کند ولی چون به طول می انجامد واز طرفی موضوع زیاد احتیاج به استدلال ندارد از نقل آنها صرف نظر می کنم.

امّا بعد از انقلاب ملّت ایران که خبر آن در تمام دنیا منتشر گردید آنچنان نام مقدّس آن حضرت به تمام جهان با عظمت عجیبی پخش شد که تعبیری بهتر از این نیست که بگوئیم نور مقدّس حضرت ولیّ عصر علیه السلام مانند طلوع صبح آن هم نزد بیرون آمدن آفتاب پخش شده است.

اینجا است که ما می گوییم خدا را شکر که ما در زمان ظهور صغرى یعنی در زمانی که مسائل نُه گانه فوق، اتّفاق افتاده ونور مقدّس خورشید ولایت حضرت بقیّة الله (ارواحنا فداه) به جهان تابیده زندگی می کنیم وبه همین زودی چشممان به جمال مقدّس روشن خواهد شد واُمید است همه مردم دنیا زمان ظهور کبرى آن حضرت را درک کنند وخدای تعالى همه را تا انقلاب حضرت مهدی علیه السلام نگه دارد.

ممکن است تحت اراده الهی، ظهور صغرى به تاریکی مطلق منتهی شود:

ضمناً ناگفته نماند که اگر از ظهور صغرى در اینجا نامی برده می شود منظور همین هایی است که در بالا گفته شده نه آنکه منظور تعیین وقت ظهور (نعوذاً بالله) باشد. ویا حتى من صد در صد معتقد باشم که این تجلیّات وظهور نور مقدّس آن حضرت منتهی به ظهور کبرای وجودمقدّس آن حضرت گردد.

شاید این تجلیّات واین علائم واین نور که از افق سر زده (خدای نکرده) باز منتهی به تاریکی مطلق شود زیرا اینها تمام تحت اراده الهی است ومی دانیم که خدا دستش باز است وهر چه بخواهد می کند وکسی نمی تواند ایرادی داشته باشد ویا از او سؤالی بکند.

حجّة الاسلام فرحزاد:

ممکن است دفعتاً ظهور شود ولی تعیین کنندگان وقت دروغگویند وحقّ تعالى حتماً وقتِ تعیین کنندگان را بهم می زند:

البتّه پیش بینی مهمترین حادثه جهانی که ظهور دولت حقّه حضرت باشد کار بسیار مهمّ واز حدس ما بیرون وتعیین وقت شدیداً تکذیب شده واین نوع پیشگویی ها هم دروغ از کار در آمده است. ولی انتظار ودعا کردن واحتمال ظهور واُمیدوار بودن مطلوب وخود این حالت موضوعیّت دارد وطبق بعضی روایات ممکن است ظهور دفعتاً واقع شود که حقّ تعالى کار حضرت را یک شبه اصلاح فرماید ولی دلیل محکم که ظهور در زمان ما وقریب به زمان ما باشد نداریم وبنده هم دلیلی نیافتم مگر علائم حتمیّه واقع شود وپخش خبرها وداستانها که حتماً ظهور به همین زودی می باشد، جایز نیست. چون در روایت آمده که تعیین کنندگان وقت دروغگویند وحقّ تعالى حتماً وقتِ تعیین کنندگان را بهم می زند.

حجّة الاسلام علیرضا نعمتی:

اکثر علامات ظهور انجام شده است:

مردم باید باور کنند که اگر بخواهند می توانند موجب ظهور آن حضرت شوند با توجّه به پیروزی انقلاب اسلامی وارتباط آن با امام عصر ارواحنا فداه بهترین زمینه برای آنکه بتوانیم امام عصر ارواحنا فداه را به جهانیان معرّفی کنیم وجود پیدا کرده است که متأسّفانه بسیار در این جهت کوتاهی کرده ایم وبا ضعف فکری که عموماً در بین ما رایج است وهنوز باور نکرده ایم که می شود امام زمان علیه السلام در زمان ما ظهور بفرماید در نتیجه نیروهای مادّی ومعنوی خود را نیز در این جهت بکار نگرفته ومشغول زندگی خود شده ایم.

در پاسخ به سؤال اوّل ودوّم جواب این سؤال هم داده شده است.

تأکید ما بر این مطلب است که مردم ما باید باور کنند که اگر بخواهند می توانند موجب ظهور آن حضرت شوند خصوصاً با توجّه به آنکه هم علامات (بجز پنج علامت حتمی که مقارن باظهور است) انجام شده واصولاً ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) آنطور که ما فکر می کنیم بستگی به علائم ندارد، چرا که طبق آیات وروایات به یکباره ظهور صورت خواهد گرفت وعلایم حتمیّه نیز بعضی همزمان با ظهور وبعضی مقداری پس از ظهور است (مثل سفیانی که پس از ظهور امام عصر (ارواحنا فداه) با آن حضرت درگیر می شود).

به هر حال عاشق ودلباخته محبوب حضرت بقیّة الله ارواحنا فداه، چندان منتظر علامت نیست بلکه منتظر خود حضرت است که بیش از هزار وصد سال است از ظهورش تأخیر شده است واگر شیعیان چنین سُست نبودند، از هزار سال پیش ظهور آغاز می شد.

حجّة الاسلام سیّد علی رضوی:

محتمل است که ظهور خیلی نزدیک باشد حتى بدون وقوع علائم حتمیّه:

با توجّه به وقوع پیوستن برخی علامات از جمله انقلاب اسلامی ایران وعطش بشریّت به مصلح واقعی واز طرفی دیگر طبق روایت امام جواد علیه السلام که به این مضمون آمده است که: ممکن است بدون حدوث هیچ یک از علامات حتى علائم حتمیّه، ظهور حضرت واقع شود، پس ظهور حضرت محتمل است که خیلی نزدیک باشد.

حجّة الاسلام احمد قاضی زاهدی:

احتمال ظهور حضرت در عصر کنونی می رود:

روایات اسلامی دالّ بر آنست که ظهور امام عصر ارواحنا فداه ناگهانی است وبرای خداوند کاری ندارد که در یک شب وسائل را جور وتمام علامات حتمیّه را بوقوع آورد. از جمله در کتاب بحار الانوار آمده از قول خود حضرت که فرمود: (هر یک از شما باید کاری بکند که وی را به محبّت ودوستی ما نزدیک می کند واز آنچه خوشایند ما نبوده وباعث کراهت وخشم ماست دوری گزیند زیرا فرمان وامر ما ناگهان فرا می رسد) (بحار الانوار ج 53 ص 174)، بنابراین احتمال ظهور حضرتش در عصر کنونی هم می رود.

آیة الله سیّد محمّد مهدی مرتضوی لنگرودی:

وقتی نیاز همه به مصلح کلّ ضروری شود ظهور حتمی است:

به نظر قاصر اینجانب هنوز همه جهانیان نیاز به مصلح کلّ پیدا نکردند. ممکن است تا چند سال دیگر نیاز حاصل شود وممکن است چند ماه دیگر، بلکه چند روز دیگر نیاز همه به مصلح کلّ ضروری شود. در اینصورت ظهور حتمی است.

اکثر اصحاب 313 نفر تکمیل شده اند وفقط تعداد اندکی باقی مانده است:

به نظر اینجانب، وقتی که تمام اصحاب 313 نفر مخصوص آقا امام زمان علیه السلام تکمیل شوند آقا ظهور می نماید. ومن اخبار موثّقی در اختیار دارم که اکثر این 313 نفر، در جزیره خضراء آماده هستند وکمتر از تعداد انگشتان دست، باقی مانده است که عدّه آنها کامل شود وطبق آخرین اخبار در حدود چند سال قبل شخصی به نام یزدی به این افراد اضافه شد وبه جزیره خضراء رفت. وبنظرم هر وقت باقی مانده این افراد که کمتر از تعداد انگشتان دست می باشند نیز آماده شوند، ظهور می شود وحال ممکن است در عرض چند روز این افراد تکمیل شوند وممکن است که چندین سال نیز طول بکشد.

آیة الله خاتم یزدی:

در عین حالی که برخی از علائم حتمیّه به وقوع پیوسته است برای ظهور حضرت ولیّ عصر علیه السلام نمی توان وقت معیّنی را تعیین نمود:

باید با روش صحیح با ظلم وفساد مبارزه کرد. پیشرفت علم ودانش هم زمینه بهتری را برای ظهور فراهم می کند امّا در عین حالی که برخی از علائم حتمیّه به وقوع پیوسته، برای ظهور حضرت ولیّ عصر علیه السلام نمی توان وقت معیّنی را تعیین نمود. اتّفاقاً امام رضا علیه السلام با تعبیر: (یکثر فیه الوقّاتون) (بحار الانوار ج 51 ص 30) از گسترش وقت تعیین کنندگان برای ظهور امام زمان علیه السلام وافرادی که عجله دارند اظهار ناراحتى کرده اند.

امام صادق علیه السلام هم خطاب به راوی در مورد کسانی که برای ظهور امام زمان علیه السلام وقت تعیین می کنند، با ناراحتى سه بار فرمود: (کذب الوقّاتون) (بحار الانوار ج 52 ص 103 ح 5) خداوند همه ما را از منتظران واقعی وزمینه سازان ظهور حضرت مهدی (عجّل الله تعالى فرجه الشّریف) وحکومت عدل آن حضرت قرار دهد.

آیة الله شاه آبادی:

کلّ ما تحققّ الشّرطین فی الجواب عن السؤال الأوّل:

(کلّ ما تحققّ الشّرطین فی الجواب عن السؤال الأوّل تحقّق الظّهور انشاء الله وإلاَّ فلا).

(هر زمانی که دو شرط یاد شده در جواب سؤال اوّل یعنی رسیدن اصحاب حضرت به تعداد معیّن شده وفراهم شدن زمینه قبول حکومت عدل حضرت در میان توده مردم محقّق شود، ظهور اگر خدا بخواهد تحقّق می یابد والاّ خیر).

آیة الله یثربی:

بعضی از علائم واقع شده، ولی علائمی هم هست که هنوز واقع نشده:

بر حسب مرور به روایات وارده در علائم ظهور ممکن است استنباط شود بعضی از علائم واقع شده، ولی علائمی هم هست که هنوز واقع نشده است که می توانید به اواخر کتاب منتخب الأثر رجوع نمایید.

در باب هشتم کتاب منتخب الأثر، در عدم جواز وقت قرار دادن برای ظهور آن حضرت احادیثی وارد شده است که در آن احادیث، تعیین کنندگان وقت ظهور دروغگو وکذّاب معرّفی شده اند. امّا خوشبختانه روایاتی از معصومین علیهم السلام حتى از خود وجود مبارک آن حضرت، جهت دعا برای تعجیل فرج آن حضرت رسیده است. خداوند چشمان ما را به نورجمال مبارکشان منوّر گرداند.

حجّة الاسلام سیّد جعفر رفیعی:

ظهور حضرت همانند شهاب، ناگهانی می رسد:

با بررسی روایات وارده دراین زمینه چنین بدست می آید که هر فرد مسلمان ومعتقد به آن حضرت در هر لحظه باید احتمال ظهور بدهد وخود وجامعه خود را در راستای ظهور آن حضرت قرار دهد یعنی با اصلاح وتزکیه نفس خود، آماده استقبال آن امام عزیز باشد. چنانکه در روایتی می فرماید: (إنَّه یقبل کالشّهاب الثّاقب) یعنی او (حضرت بقیّة الله علیه السلام) روی می آورد مانند شهاب درخشان. کنایه از اینکه همانند شهاب، ظهور آن جناب ناگهانی می رسد.

در روایتی دیگر می فرمایند: (وانتظروا الفرج صباحاً ومساءً) یعنی هر روز وشب، انتظار فرج وظهور را داشته باشید.

در روایت دیگر می فرمایند: (المهدی منّا یصلح الله أمره فی اللیلة) یعنی: (مهدی از ماست وخداوند امر ظهورش را در یک شب اصلاح می فرماید).

بتازگی امام زمان علیه السلام فرموده اند: به مردم بگوئید ظهور خیلی نزدیک است.

همچنین جمعی از آشنایانم (حدود پنج نفر) که نزد من موثّق هستند (بطور اختصار) می گفتند: (در مسجد مقدّس جمکران حضرت بقیّة الله (ارواحنا لتراب مقدمه الفداه) را ملاقات کردیم. آن حضرت فرمودند: (به مردم بگوئید ظهور خیلی نزدیک است وتوبه کنند ومنتظر باشند وتبلیغ کنند).

دعای برای تعجیل ظهور مانند خواندن نمازهای یومیّه، واجب است:

وبه همین مضمون وامر آن حضرت در عالم رؤیا به جناب میرزا محمّد باقر اصفهانی فرمودند - که ما این رؤیا را به اختصار از کتاب ملاقات با امام عصر علیه السلام نقل می کنیم -: (شبی از شبها در خواب (یا بین خواب وبیداری) مولایم امام همام حضرت حسن المجتبى علیه السلام را دیدم که نزدیک به این مضمون فرمودند: (بر منبرها به مردم بگوئید وبه آنها امر کنید که توبه کنند وبرای فرج وتعجیل ظهور حضرت حجّت دعا نمایند واین دعا مثل نماز میّت نیست که واجب کفائی باشد وبا انجام دادن آن از سوی بعضی از مکلّفین از سایرین ساقط گردد بلکه مانند نمازهای یومیّه است که بر تمام مکلّفین واجب است آن را انجام دهند) (ملاقات با امام عصر علیه السلام ص 88).

به اُمید اینکه این تلاشهای فراوان وزحماتی که متحمّل شدید که کتابی ارزنده پیرامون ظهور حضرت بقیّة الله علیه السلام پدیدار گشته مورد قبول پروردگار متعال قرار گیرد وبهترین پاداشهایش را به شما عنایت نماید واین اثر در توجّه دادن وسوق دادن بشریّت بسوی ظهور موفور السّرور حضرت بقیّة الله مؤثّر واقع شود وتمام آحاد بشر از نعمت حکومت واحد جهانی زیر سایه حضرت بقیّة الله (ارواحنا فداه) بهره مند شوند.

با سپاس وتشکّر از زحمات جوانانی که عاشق وشیدای آن امام مهربان هستند ودر صدد بیدار کردن وتوجّه دادن اقشار ملّتها به ساحت مقدّس امام زمان علیه السلام برآمدند. به اُمید آنکه این سعی وتلاش وکوشش شما در زمینه سازی ظهورِ موفور السّرور حضرت بقیّة الله ارواحنا فداه مؤثّر واقع شود وشاهد صبحی خجسته روز ومبارک باشیم.

آیة الله سیّد مرتضی موسوی اصفهانی:

در اینکه ما در آخر الزّمان (مورد اشاره در روایات) واقع شده ایم وعلامتهایی از ظهور بوقوع پیوسته شکّی نیست:

البتّه از این نظر که ما در آخر الزّمان (مورد اشاره در روایات) واقع شده ایم شکّی نیست وعلامتهائی هم از ظهور بوقوع پیوسته وادیان دیگر مثل دین مسیح علیه السلام هم منتظر آمدن مصلح خواهند بود وامّا ظهور آن حضرت، امریست نامعلوم واگر کسی وقت آن را معلوم کند طبق روایات صادره از معصومین او را باید تکذیب کرد ولی جریاناتی از علماء بزرگ مبنی بر تشرّف آنان خدمت ولیّ عصر علیه السلام نقل شده که در کتب مفصلّه ذکر شده است.

آیة الله محمّد جعفر خوشنویس:

می شود این احتمال را داد امّا هرگز نمی توان تعیین وقت کرد:

با توجّه ودقّت در پایان پاسخ نخست، می شود این احتمال را داد امّا هرگز نمی توان تعیین وقت کرد، زیرا زمان ظهور آن حضرت یک سرّ الهی است، وتعیین کنندگان زمان ظهور مورد تکذیب وتقبیح أئمّه علیهم السلام قرار گرفته اند. البتّه احتمال اشکالی ندارد، گرچه صرف احتمال دادن خیلی مهمّ نیست. عمده مطلب این است که ما خود را همیشه در حال آمادگی حفظ کنیم. ان شاء الله.

آیة الله سیّد محمّد حسینی قزوینی:

با توجّه به احادیث علائم ظهور، احتمال آن دور از حقیقت نیست:

البتّه ظلم وستم، بال وپرش را بر روی ساکنان کره زمین آنچنان گسترده که کمتر کسی را می توان دید که از این هیولای ستم در امان باشد ولی حدّ واندازه ونحوه پر شدن ستم در سراسر جهان برای ما معلوم نیست. لذا تعیین وقت طبق روایات، خلاف شرع است وموجب می شود مردم نسبت به مقدّسات بدبین شوند. چون در تاریخ زیاد دیده شده است که افرادی، زمانی را برای ظهور معیّن کرده اند وعدم تحقّق ظهور در آن وقت معیّن باعث بدبینی وتزلزل عقاید عدّه ای گردیده است ولذا بنظر می رسد از تعیین وقت باید بشدّت خودداری کرد وفقط باید نسبت به آمادگی مردم از نظر فرهنگی، اعتقادی وتقوی کوشش نمود. البتّه با توجّه به احادیث وارده نسبت به علائم ظهور، احتمال آن دور از حقیقت نیست. این حقیر، با توجّه به صحبتهایی که در حدود 5 سال قبل با آقای بهلول داشتم ایشان فرمودند که: من در سوریّه با فردی ملاقات کردم که با توجّه به شواهد وقرائن، احتمال می دهم که همان سفیانی مورد نظر در روایات باشد واین مجرّد احتمال است. ما باید آنچنان آمادگی داشته باشیم که در هر هفته وهر روز بلکه در هر ساعت احتمال ظهور را بدهیم یعنی خود را آنچنان مهیّا وآماده کنیم واحتمال بدهیم که در همین ساعتی که الان در آن هستیم شاید ظهور واقع شود وما باید جزو یاران آن حضرت باشیم.

حجّة الاسلام محمّد حسن گنجی فرد:

امکان واحتمالش همیشه هست وهر چه بگذرد وعلائم ظهور بیشتر آشکار شود احتمال ظهور هم بیشتر وبیشتر می شود:

مطابق بسیاری از روایات موجود، ظهور حضرت ولیّ عصر ارواحنا فداه مشروط به هیچ شرطی جز آمادگی مردم نیست. اصلاً اگر به غیر از این معتقد باشیم خلاف صراط مستقیم فکر کرده ایم یعنی آنطور که معصومین علیهم السلام خواسته اند که عقیده داشته باشیم، نداشته ایم. ما باید بدانیم که خدای تعالى وهیچکدام از معصومین علیهم السلام یک لحظه غیبت را هم نمی خواسته ونمی خواهند واگر على رغم خواسته شان، غیبتی طولانی واقع شده، بخاطر عملکرد بد مردم بوده، نه تقدیر خداوند! یعنی بی توجّهی به امام وآماده نبودنشان برای پذیرایی از ایشان، غیبت را ایجاد وطولانی کرده است واز همان آغاز غیبت اگر این مانع برطرف می شد سعادت دیدارشان برای ما به تأخیر نمی افتاد.

حضرت ولیّ عصر ارواحنا فداه خود در نامه ای به شیخ مفید پس از گذشت کمتر از 90 سال از غیبت کبرى همین مطلب را از طریق او به شیعیان پیام دادند وهمان مقدار از غیبت را تأخیر نام نهادند. حتى این جزو اعتقاد شیعیان است که در صورت پُر شدن پیمانه غیبت در صورتی که مردم هم آماده نباشند خداوند ظهور آن حضرت را خواهد رساند ونیازی به انجام علائم وشرایط ندارد.

(درباره این مطلب در کتاب (وقت معلوم) صفحه 82 تا 85 تفصیل بیشتری داده شده است).

در مقابل این ایراد احتمالی که پس ملاحم وفتنی که بعنوان علائم غیرحتمیّه درباره زمان غیبت است را چرا فرموده اند؟

می گوئیم آنچه فرموده اند وعیدهایی بوده که برای متوجّه کردن مردم به ساحت مقدّس امام بوده است تا آنها در لحظات حسّاسی که یک حجّت خدا باقی خواهد ماند لااقل از ترس اینکه مبادا آن مشکلات وسختی ها برایشان پیش آید، به امام رو آورند ونگذارند آن وضع ومشکلات در زندگی فردی واجتماعی شان رُخ دهد، نه اینکه اگر از همان آغاز غیبت به طرف امام می رفتند وظهور می شد بازهم این فِتَنْ انجام می شد.

مثلاً اگر به راننده ای گفته شود اگر مواظب نباشی سر این پیچ به درّه سقوط می کنی معلوم است که برای اینکه آنجا لحظه ومکان حسّاسی است وباید بیشتر مواظبت کند به او این چنین می گویند واگر او حواسش را کاملاً جمع کند هیچ مشکلی پیش نمی آید ودر غیر این صورت آنچه پیش آید نتیجه عملکرد خودش است وهمه علائم غیر حتمیّه از این قبیل است یعنی ائمّه علیه السلام از چیزهایی خبر داده اند که در صورت انتخاب بد مردم بخاطر نتیجه عمل خودشان برایشان پیش خواهد آمد وهرگاه از این غفلت دست بردارند معلوم است که بعد از آن آنچه بعنوان وعید است عملی نخواهد شد وپیش نخواهد آمد.

درباره علائم حتمیّه هم باید گفت بعضی از آنها مقارن ظهور وبعضی بعد از ظهور است وانجام هر یک از آنها در واقع به منزله آغاز ظهور است.

خلاصه ائمّه اطهار علیهم السلام ظهور حضرت را مشروط به هیچ شرطی جز توقّع وانتظار مردم نکرده اند واز ما خواسته اند به این خاطر صبح وعصر (هر لحظه) منتظر ظهور باشیم. ناگهانی بودن امر ظهور که اینجا خیلی خلاصه بیان شد در کتاب (وقت معلوم) (کمال الدّین شیخ صدوق ج 2 ص 339 ح 17) با توجّه به تفسیر بعضی آیات وبسیاری از روایات مفصّلاً اثبات شده است.

پس در جواب این سؤال باید گفت هر لحظه وهر روز باید منتظر این امر مهمّ بود چون امکان واحتمالش بنا بر آنچه گفته شد همیشه هست والبتّه با توجّه به آنچه در سئوال گفته شده هر چه بگذرد واین علائم بیشتر آشکار شود احتمال ظهور هم بیشتر وبیشتر می شود.

اُمیدوارم توفیقات شما در خدمت به مولایمان حضرت بقیّة الله الاعظم ارواحنا فداه افزون ومورد قبول قرار گیرد وخدای تعالى ما را جزو منتظران قدوم مبارک حضرتش قراردهد.

آیة الله عادل علوی:

معیّن کردن وقت برای ظهور صحیح نیست:

وظیفه، دعا برای ظهور حضرت وانتظار فرج داشتن است.

روزی در خدمت استاد بزرگوارم حضرت آیة الله العظمى نجفی مرعشی بودم وسخن از آقا امام زمان علیه السلام شد. عرض کردم: بعضی علائمی نزدیک نقل می کنند مانند قصّه بهلول واینکه در سوریّه، عثمان بن عنبسه را دیده است.

ایشان فرمودند: از این مطالب نگوئید زیرا جوانان بعد از سالیان وقتی که ظهور حضرت به تأخیر افتد دست از دین بر می دارند وهمه را دروغ می پندارند. ما در زمان غیبت به دو امر مکلّف هستیم: یکی دعا برای ظهور حضرت ودیگر انتظار فرج. امّا اینکه فلانی خواب دیده ویا اینکه فلان قضیّه ویا تشرّف ویا کذا وکذا اینها صحیح نیست وظاهراً این سؤال پنجم شما بنظرم از این قماش است.

(لازم به تذکرّ است که سؤال ما از این قماش نیست).

ضمناً کتابی بنام (الامام المهدی وطول العمر فی نظرة جدیدة) نوشته ام که در آن به صدها کتاب درباره حضرت اشاره کرده ویک نظر جدید درباره طول عمر حضرت دارم.

حجّة الاسلام سیّد کاظم حسینی میانجی:

از خداوند مسئلت دارم که ظهور آن حضرت را نزدیک ونزدیکتر بفرماید:

بنده هم از خداوند قادر متعال مسئلت دارم که ظهور آن حضرت را نزدیک ونزدیکتر بفرماید. درست است! ظلم وفساد در جهان روز بروز بیشتر می شود. در عین حال با در نظر گرفتن علامات حتمیّه از قبیل قتل نفس زکیّه در مابین رکن ومقام، وخروج سفیانی وصیحه وندای آسمانی وخروج سیّد حسینی ودیگر علامات، بنظر بعید می رسد در عصر کنونی ظهور آن حضرت (صلواة الله علیه وعلی آبائه الطّاهرین) بوقوع بپیوندد در عین حال فراموش نباید کرد آیه شریفه را که فرمود: (یَمْحُوا اللَّهُ ما یَشاءُ وَیُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الْکِتابِ) یعنی: (خداوند می تواند بدون ظهور هیچ کدام از علامات حتمیّه، ظهور امام زمان علیه السلام را برساند).

حجّة الاسلام صفایی بوشهری:

خود حضرتش فرموده اند: وقت ظهور محققاً نزدیک است! وقت ظهور محققاً نزدیک است!

خود حضرتش (عجّل الله تعالى فرجه الشّریف) فرموده اند: (الوقت قد دنا، الوقت قد دنا) (بحار الانوار ج 53 ص 211) یعنی وقت ظهور محققاً نزدیک است! وقت ظهور محققاً نزدیک است! در  آخر، کلام را با حدیث حضرت سجّاد علیه السلام درباره شیعیان واقعی زمان غیبت امام عصر (عجّل الله تعالى فرجه الشّریف) به پایان می برم:

(طوبى لشیعتنا المتمسّکین بحبلنا فی غیبة قائِمنا الثّابتین على موالاتنا والبراءة من أعدائنا أولئک منّا ونحن منهم قد رضوا بنا أئمّةً ورضینا بهم شیعةً فطوبى لهم ثمّ طوبى لهم هم والله معنا فی درجتنا یوم القیامة) (نوادر الاخبار: 226؛ کمال الدّین 2: 361؛ مکیال المکارم 1: 26). خداوند متعال همه ما را در خدمت وتبلیغ اسلام ناب محمّدی وزمینه سازی حکومت حضرت مهدی (عجّل الله تعالى فرجه الشّریف) موفّق بدارد.

حجّة الاسلام اسد الله محمّدی نیا:

احدی جز ذات اقدس ربوبی، وقت ظهور را نمی داند ولی باید آماده شد:

درباره اصل ظهور آن حضرت ما اُمید داریم وانتظارش طبق روایات متعدّد از بهترین اعمال می باشد. همانطوری که انسان خود را برای مهمان از جهت نظافت منزل وتهیّه غذا و... آماده می سازد. همچنین برای امام عزیز وبزرگواری مانند آقا امام زمان (سلام الله علیه) باید انسان خود را آماد سازد. انتظار با بی حالی وسُستی وراحت طلبی وگوشه ای نشستن وفقط اشک ریختن جور در نمی آید، همانگونه که عاشق مهمان بودن با تمیز نکردن منزل ودرست نکردن غذا وخود را مهیّا برای پذیرایی نکردن نمی سازد.

وامّا در این عصر چه زمانی حضرت بقیّة الله ظهور علیه السلام نماید احدی جز ذات اقدس ربوبی نمی داند حتى در بعضی از روایات وقت ظهور برای خود حضرت هم روشن نیست وما وظیفه داریم زمینه را با دعا وعمل صالح وتحت هدایت وراهنمایی علماء ربّانی ومراجع بالأخصّ ولیّ امر مسلمین فراهم سازیم وبا توجّه به علاقه ومحبّتی که مردم به ساحت مقدّس آقا امام زمان علیه السلام دارند امکان دارد افراد شیّادی برای اغراض فاسد خود، مانند کسب مال وشهوت مردم را فریب دهند ووقت ظهور را معیّن کنند. باید دانست که این گونه افراد دروغ می گویند. لذا خود حضرت مهدی علیه السلام فرمود: (وأمَّا ظهور الفرج فإنَّه إلى الله وکذب الوقّاتون) (بحار الانوار ج 53 ص 181؛ جهت اطّلاع بیشتر از روایات به بحار الانوار ج 51، 52، 53، 78 مراجعه شود).

حجّة الاسلام عبدالله صالحی:

هر لحظه احتمال ظهور خواهد بود:

در هر عصر وموقعیّتی ظهور آن حضرت امکان پذیر است وبلکه هر لحظه احتمال ظهور خواهد بود گر چه شرایطی برای آن مطرح گردیده است.

بنابراین باید همیشه ودر تمام حالات وبرنامه ها خود را آماده ظهور وحکومت آن منجی سعادت بخش بدانیم ومواظب اعمال ورفتار خود باشیم.

خداوند همه ما وشما را در انجام وظائف توفیق واز سربازان مخلص وفداکار حضرت ولیّ عصر (عجّل الله تعالى فرجه الشّریف) قرار دهد.

حجّة الاسلام شیخ الرّئیس کرمانی:

ظهور صغرى شروع شده است:

آری! گفته اند ظهور هم همانند غیبت، صغرى وکبرى دارد. ظهور صغرى از حدود 70 سال قبل شروع شده دلائل وشواهد آن عبارتند از:

الف - مطرح شدن نام آن حضرت در هر مکان.

ب - کثرت تشّرفات.

ج - اوج گرفتن نام آن حضرت در کُتُب، اشعار، جلسات وغیره.

حجّة الاسلام سیّد وهّاب ضیائی:

احتمال قوی دارد وآمدن آن حضرت دل باور می خواهد:

احتمال قوی دارد. از صد وپنجاه وچند علامت که برای حضرت گفته اند قریب صد وبیست تای آنها محقّق شده وکمتر آن باقی مانده وآمدن آن حضرت دل باور می خواهد. ظاهر شدن ستاره دنبال دار ما را نوید می دهد.

تشکیل حکومت اسلامی از نشانه های ظهور است:

تشکیل حکومت اسلامی از نشانه های ظهور آن حضرت است زیرا بعد از این حکومت، آمدن سیّد حسنی خواهد بود که قریب چهل سال طول می کشد.

ای برادر یک اربعین بگذرد                                آید سیّدی از آل حسن

از الطاف بی شائبه شما جوانان عزیز، تقدیر وتشکّر دارم واز خدای سبحان مسئلت دارم که اوقات شب وروز شما با یادش معمور، عبادات وخدمات شما مقبول، سینه شما را شرح صدر، فکرتان را عالی، زبانتان را به حکمت گویا، قلبتان را به نور قرآن وولایت منوّر وقدمهای شما را از هر لغزش مصون بدارد.

حجّة الاسلام سیّد جواد معلّم:

در عصر کنونی، بیش از زمانهای گذشته احتمال ظهور حضرت وجود دارد:

در عصر کنونی - بیش از زمانهای گذشته - احتمال ظهور حضرت وجود دارد بخصوص باتوجّه به این که هر گونه کاری که در جهان فعلی انجام می شود با این هدف است که انسان را به آسایش روحی وجسمی برساند ودر عمل چون بشر کمتر به این هدف رسیده است روزی از این کار خسته خواهد شد ودر انتظار مصلح واقعی وحقیقی خواهد نشست وآنجاست که اگر شخصیّت حضرت بعنوان مصلح غیبی وحقیقی وواقعی معرّفی شود تمام مردم دنیا به استقبال ایشان خواهند رفت.

ومن با اعتقاد وایمان کامل، عرض می کنم که صحیح است که آن زمان را الآن بدانیم وهمگی دست بکار شویم واین وظیفه حسّاس را انجام دهیم چون آثار نومیدی وخستگی بر چهره بشریّت نمایان شده وشدیداً به دنبال مصلح واقعی وحقیقی خویش است. با اُمید چهره مهربان آن محبوب مقتدر که (وجه الله الّذی الیه یتوجّه الأولیاء) است.

جریانات در تأیید این ادّعا بسیار زیاد است. برای نمونه قضیّه زیر را که یکی از موثّقین طبق خواهش بنده برایم نوشته واز اواسط آن خودم هم در جریان قضیّه بوده ام نقل می کنم:

(همکاری دارم که جوان است واهل کمک ویاری به دوستانش. بخاطر تشکّر از ایشان به دلائلی شبی به خانه اش رفتم. پوستر زیبایی که رویش نوشته بود: (السّلام علیک یا صاحب الزّمان عجل الله تعالى فرجه الشریف) به همراه کادویی برایش هدیه بردم. نگاهی به پوستر انداخت وتشکّرکرد.

به ایشان گفتم: (جای مناسبی آن را نصب کن وهمیشه به یادش باش).

بعد از مدّت کوتاهی دوباره به ایشان گفتم: (سعی کن همیشه هر مشکلی داشتی به آقا امام زمان علیه السلام متوسّل شوی که انشاء الله مشکلات به لطف آقا حل خواهد شد).

یکی دو روز بعد ایشان گفت که: (گاهی به پوستر آقا نگاه می کنم ومی گویم چطور این همه مدّت هیچ به یاد امام زمان نبودم).

من از فرصت استفاده کردم وسفارش نمودم که به یاد آقا باش وهمیشه به ایشان متوسّل شو.

همان شب خواب دیدم. در مجلس روضه ای از جلسه های همیشگی خودمان نشسته ام وانگار چراغها خاموش است. کسی که نفهمیدم که بود کاغذ مربّعی، حدوداً به ابعاد 10*10 به دستم داد نگاه کردم نوشته شده بود: (به آقای ... بگو به یاد ما باشد تا ما هم به یاد او باشیم. وبعد از خواندن متن بدون تردید فهمیدم که پیام از طرف آقا امام زمان علیه السلام است.

صبح که بیدار شدم در این فکر بودم که آیا به ایشان بگویم؟! آیا می تواند درک کند که این پیام چه معنی می دهد یا نمی تواند؟! با آقای معلّم تلفنی مشورت کردم ایشان مرا راهنمایی کردند ومن به دستور ایشان از دوستم در یک موقعیّت مناسب پرسیدم: (آیا مشکلی داری؟ وآیا به ائمّه علیهم السلام متوسّل شده ای؟).

ایشان گفت: (بله! متوسّل شده ام).

گفتم: (به کدام یک؟)

گفت: (دیشب به آقا امام زمان علیه السلام متوسّل شده ام واز ایشان کمک خواستم).

به حدّی این حرف در من تأثیر گذاشت که نتوانستم خود را کنترل کنم. دوستم مات ومبهوت مانده بود. جریان خواب را برایش تعریف کردم. بسیار تعجّب کرده بود وچند بار گفت: (عجیب است! عجیب است!)

به ایشان سفارش کردم که قدر خودش را بداند که آقا چنین پیامی برایش فرستاده است. بحمد الله مشکلش در حال گشایش است وحال که این را می نویسم (77/11/12) تقریباً مشکل رفع شده به حول وقوّه الهی وبه لطف آقا امام زمان علیه السلام که جانم به فدایش باد).

همان طور که واضح است از وسط قضیّه من در جریان قرار گرفتم ونظرم هم این بود که به طور غیر مستقیم از ایشان سؤال کنند وادامه اش را هم مطالعه فرمودید. این جریان را به خاطر آن عرض کردم که شاهدی باشد بر اعتقاد وادّعای ما که در این زمان اگر مختصری مردم را متوجّه حضرت ولیّ عصر علیه السلام بنماییم، احتمال ظهور بسیار قوی خواهد بود.



آیة الله سیّد فخر الدّین امامی:

بی گمان هر چه زمان پیش تر می رود عصر ظهور نزدیک تر می شود:

از آنجا که از یک طرف در روایات دینی تأکید شده که زمان ظهور را هیچکس نمی داند واز طرف دیگر برای ظهور علائم خاصّی به جز علائم عامّ یاد شده است نمی توان عصر حاضر را عصر ظهور دانست. البتّه احتمال عیبی ندارد. هر زمانی را می توان به صورت احتمال زمان ظهور دانست امّا این گونه احتمالها کار ساز نیست. تاریخ نشان می دهد که در بیشتر ادوار گذشته کسانی آن روزگار را آخر الزّمان دانسته وبه دلیل برخی از علائم عامّ مانند گسترش ظلم وستم، ظهورامام زمان (عجّل الله تعالى فرجه الشّریف) را احتمال داده اند.

امروز نیز شرایط چندان تفاوت نکرده، البتّه بی گمان هر چه زمان پیش تر می رود عصر ظهور نزدیک تر می شود ولی هنوز هیچ علامت مطمئنی از علائم خاصّ ظهور، رُخ نداده که بتوان بر اساس آن این زمان را عصر ظهور شمرد واین که هر از گاهی اخباری از این گونه که فلان خواب دیده وپیام خواب به صورت نوشته ای به خانه مردم افکنده می شود یا لابلای کتابهای دعا وزیارت نامه ها در حرم های مطهّر نهاده می شود، هیچکدام اساس استواری ندارد ونباید آنها را جدّی گرفت.

امّا ذکر جریانی در این رابطه: از قول کسی شنیدم که او از قول آقای بهلول نقل می کرد وبهلول از روحانیّون زاهد وعابد باسابقه است که دو سه سال پیش ایشان در یک سخنرانی گفت که: عصر ظهور نزدیک شده ودلیل او این بود که سفیانی که در روایات آمده پیش از ظهور قیام می کند متولّد شده است. او ادّعا کرده بود که در سوریّه در یک مجلس دولتی کسی را دیده بود که همه خصوصیّاتش با سفیانی مذکور در روایات تطبیق کرده است. وناقل این مطلب گر چه خود آدم زاهد ومتعبّدی است با این حال به این نقل نیز هیچ اعتمادی نیست. والله العالم.

آیة الله اصولی:

امکان ظهور موجود است:

اصل ظهور حتمی واز تعیین آن نهی شده است. با توجّه به مسئله بداء، امکان ظهور موجود است.

حجّة الاسلام شیخ مرتضى قاسمی:

بعضی از علائم در روایات ذکر شده که بعضی بوقوع پیوسته وبعضی خیر:

احدی جز خداوند از ساعت معیّن ظهور اطّلاعی ندارد. علائم حتمیّه وغیر حتمیّه در روایات ذکر شده بعضی بوقوع پیوسته وبعضی خیر! بحث مفصّل است. به آخر کتاب منتهى الآمال ومهدی موعود علیه السلام مراجعه کنید.

حجّة الاسلام شیخ عبّاس استاد آقایی:

حتماً احتمال ظهور باهر النّور آن حضرت در همین عصر کنونی می رود وحتى شکّی در دل راه داده نمی شود:

همانگونه که در روایات ذکر شده، دنیا را باید ظلم وجور پُر نماید تا وجود مقدّس آن امام عزیز بیاید وپُر از عدل داد نماید. اگر خوب بیندیشیم می بینیم که در هیچ کجای عالم هستی نیست که پُر از ظلم وجور نشده باشد وهمه اش بی عدالتی نبوده باشد. هر چقدر دنیای امروز به طرف علم وصنعت ومسائل پیشرفته گام برمی دارد، متأسّفانه از ملکوت ومعنویّات دور می شود وعمل ما باعث می شود که بلاهای ارضی وسمائی مانند: زلزله وسیل وهزاران بلاهای دیگر گریبان گیر مردم عالَم شود که خیلی از آنها از علامات حتمیّه محسوب می شوند.

با بررسی نمودن دنیای پر از ظلم وجور وستم وفساد که پدر به پسر وپسر به پدر ترحّم نمی کند وبا وسائل های مخرّب روحی فکری، دیگر در قلوب مردم رحمی وجود ندارد وبا بی عدالتی ها وخونریزی های سراسر جهان آن هم زیر چکمه های خوناشام ترین افراد عالم، آیا احتمال نمی رود که ان شاء الله کسی به همین زودی زود بیاید وبه فریاد مظلومان عالم برسد؟!

حتماً احتمال ظهور باهر النّور آن حضرت در همین عصر کنونی می رود وحتى شکّی در دل راه داده نمی شود.

اینکه گفته اید اگر جریاناتی در این رابطه دارید ذکر نمائید، از بارزترین جریان ها خود قرآن وروایات است که وقتی انسان مراجعه می کند می بیند تمام علائم ظهور که ذکر شده خیلی از آنها واقع شده وخیلی دیگر در حین وقوع می باشد. پس بنابراین بهترین وظاهرترین آن، روایات ظهور آن حضرت است که برایمان بهترین علم رامی رساند.

حجّة الاسلام محمّد کاظم کاشانی:

بارقه های اُمید زیادی در دل منتظران امام زمان علیه السلام ایجاد شده است:

اگر به آمادگی وبلوغ فکری که برای اکثریّت مردم اتّفاق افتاده است وبه بُن بست رسیدن تلاشهای بشری برای ایجاد جامعه ای بدون فساد وخونریزی توجّه داشته باشیم متوجّه می شویم پذیرش وآمادگی مردم برای حکومتی الهی وفوق بشری بسیار زیاد شده است وبارقه های اُمید زیادی در دل منتظرانش ایجاد نموده است.

اُمیدواریم خدای تعالى هر چه زودتر ظهور موفور السّرور آن امام همام را مقدّر فرماید.

حجّة الاسلام علیرضا فلاحت منش:

روزی که زمینه آماده شد، این وعده خداوندی تحقّق پیدا خواهد کرد:

وظیفه ما این است جهت تعجیل در فرج آقا امام عصر (عجّل الله تعالى فرجه)، دعای خالصانه کنیم وروزی که زمینه آماده شد، این وعده خداوندی به امر الهی اش تحقّق پیدا خواهد کرد.

استاد محمّد حسین عابدی:

آری! در این زمان احتمال ظهور می رود ودلایل متعدّدی در این مورد وجود دارد .


پایان : مشاهده میفرمایید که قریب به اتفاق علمای اسلام در 14 سال پیش عصر حاضر را به نوعی عصر ظهور حضرت حجت (عج) معرفی فرمودند که بنده یقین دارم با توجه به منقلب شدن اوضاع جهان اگر اینک همین سوال از آن بزرگواران پرسیده شود جز بشارت پاسخی نخواهند داد .




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد